keskiviikkona, heinäkuuta 26, 2006

Wien ja Bratislava 14. - 16.07.2006

Lisäys huhtikuussa 2021: Keväällä 2006 saimme Finnairilta kannustuspalkkioksi mahdollisuuden varata kaksi reittilentoa johonkin kaukokohteeseen Euroopan lentojen sijaan.  Varaamisen sai kuitenkin tehdä vasta noin kuukautta ennen lähtöä ja elokuun alulle suunnitellun loman ajaksi ei vapaalippuja kaukolennoille toivomiini kohteisiin ollut enää saatavissa.  Niinpä varasin lennot Wieniin ja lähdin sinne Millan kanssa.  Ilpo oli sitä ennen päättänyt, että lähdetään Vietnamiin ja ostetaan lennot itse. Näitä matkoja suunnitellessäni päätin ruveta pitämään matkablogia. Siitä alkoi Metkaamatkustelua-blogin elämä.
           **********
14.07.2006 perjantaina lensimme Millan kanssa Finnairin iltakoneella Wieniin. Lähtö tapahtui puolisen tuntia myöhässä. Saimme etukäteen varatut vierekkäiset paikat ja etukäteen varattu kasvisruokakin tarjottiin Millalle.
Wienin kentällä kävelimme muiden samassa koneessa matkustaneiden perässä monen sadan metrin matkan matkatavarahihnalle ja saimme laukkumme ilman kommelluksia. Bussi keskustaan lähti terminaalin edestä ja sain kuljettajalta 2 lippua 12 eurolla. Bussi vei meidät Morzinplazille, josta kävelimme Starlight suiten hotelliimme osoitteessa Renngasse 13. Hotellin nettisivuilla ehdotettiin metron ottamista Schottenringille, mutta se ei mielestäni ole tarpeen.

Hotellimme sijaitsi rauhallisen sivukadun varrella, kävelymatkan päässä tärkeistä nähtävyyksistä ja metropysäkeistä. Toinen lähellä sijaitseva Starlight suiten hotelli olikin sitten nuorison suosimien baarien ympäröimä.
Huoneistohotellin huoneet ovat tilavat, mutta harmaa kokolattiamatto antoi niille hiukan ankean ilmeen. Makuuhuoneessa oli parisänky, jossa kuitenkin erilliset peitot ja tyynyt höyhensisuksineen. Sänkyjen toisella puolella oli saman tyylinen vaatekaappi kuin Ibis hotelleissa eli siinä ei ollut ovia. Toisella puolella oli pieni työtaso. Oleskeluhuoneen vastaisella seinällä oli hyllykkö, jossa TV. Oleskeluhuoneessa oli pieni nahkasohva ja nojatuoli sekä työpöytä tuoleineen ja pienessä hyllykössä TV. Oven vieressä oli iso peili ja pieni naulakko sekä toisella puolella taso, jonka päällä oli marmorilevy ja siihen upotettu pesuallas. Kaapistossa oli minibaari, mikroaaltouuni ja laatikko, josta löytyi pari kuppia ja lautasta sekä ruokailuvälineet. Tarjolla oli myös tee- ja kahvipusseja sekä sokeria. Veden saattoi lämmittää mikrolla. Kylpyhuone oli kokonaan kaakeloitu, kaksiosainen ja tilava. Ensimmäisessä osassa oli käsienpesuallas ja toisessa osassa tilava kylpyamme ja wc-allas. Hotelli on perustettu vanhaan rakennukseen, jonka sisäpihalle on rakennettu uudet lasiseinäiset käytävät. Yleiset tilat ja huoneet olivat siistejä, mutta jollain tavalla niistä puuttui 4:n tähden hotelliin yleensä kuuluva tunnelma.

Purettuamme tavarat läksimme kävelylle kohti Stephansdomia. Kaupat olivat valitettavasti jo kiinni, joten saimme tyytyä ikkunaostoksiin. Illan hämärtyessä istahdimme katukahvilaan tarkoituksena syödä päivän ensimmäinen lämmin ateria (lentokoneateriaa ei voi kutsua sellaiseksi vaikka se olikin lämmin). Pari ensimmäistä tilaustamme ei onnistunut, koska raaka-aineet olivat loppuneet, mutta saimme lopulta jotakin murua vatsaamme.

15.07. 2006 lauantaina läksimme hotellin buffetaamiaisen jälkeen kulkemaan Hofburgin linna-alueen läpi kohti Valtionoopperaa ja siellä olevaa turistitoimistoa. Tarkoituksena oli kysyä vihjeitä, miten kannattaa mennä Bratislavaan. Toimistossa oli mainoksia laivamatkoista, mutta ne olivatkin jo loppuunmyytyjä koko kesän ajalta. Kysyin bussien kulkemisestä Bratislavaan ja saimme ohjeen mennä Eteläiselle rautatieasemalle. Menimme ensin kävelylle (kirppu)torialueelle, jossa oli tarjolla kaikenlaisia herkkuja ja uutta sekä vanhaa tavaraa. Sieltä siirryimme metrolla Eteläiselle rautatieasemalle, jonka luota emme löytäneet busseja ja niinpä ostimme edestakaisen junalipun Bratislavaan hinta 14,- eur / henkilö.
Junamatka kesti noin tunnin. Maisemana näkyi satoja "tuulimyllyjä".
Junasta poistuttuamme hoidettiin rajamuodollisuudet. Ensin Itävallan rajaviranomaiset halusivat nähdä henkilöllisyystodistuksemme ja sitten ne näytettiin slovakialaisille. Asemalla vaihdoimme rahaa ja ostimme myös bussiliput keskustaan (12,- kruunua noin 0,40 eur) Asema oli muutaman bussipysäkin päässä Bratislavan keskustasta.
Kävimme ensin ihailemassa maisemia Bratislavan linnalta keskustaan ja sitten käyskentelimme Vanhassakaupungissa. Milla osti itselleen kesäisen olkalaukun hinta 8,- eur ja saman tapainen ostettiin myös Helille tuliaiseksi. Lounas kuitattiin McDonlds aterialla, hinta 3,- - 4,- eur.
Päätimme Bratislavaan tutustumisen Novy most sillan pohjoispäädyn “linja-autoasemalle”, josta menimme paikallisbussilla juna-asemalle. Huomasimme, että linja-autoasemalta olisi lähtenyt busseja suoraan Wieniin hinta 5,- eur / suunta. Menimme kuitenkin junalla, koska liput olivat valmiina. Junia Wienin ja Bratislavan välillä kulki kerran tunnissa.

Wieniin palattuamme olivat kaupat jo kiinni. Levähdettyämme hetken hotellissa lähdimme Praterin huvipuistoon. Ostimme yhteislipun maailmanpyörään ja Eläintarhaan, jonne päätimme mennä sunnuntaina. Hinta 14,- euroa, jossa oli alennusta 25 % erillislipuista. Pienen jonotuksen jälkeen pääsimme maailmanpyörän vaunuun, josta ihailimme Wienin maisemia yhden kierroksen ajan. Huvipuistossa on ”vekottimia” kaikenlaisille hurjapäille, mutta myös pienille lapsille. Ruoka- ja pelipaikkoja löytyy myös moneen makuun.

Sunnuntai 16.07. Aamiaisen jälkeen pakkasimme tavaramme ja jätimme laukut hotellin matkalaukkuhuoneeseen. Lähdimme metrolla kohti Schönnbrunnia. Luulimme, että pääsemme jonon ohi eläintarhaan valmiiksi ostetuilla lipuillamme, mutta meidän pitikin jonottaa ja vaihtaa kassalla lippu toisenlaiseksi. Wienin eläintarhassa on monenlaisia eksottisia eläimiä ja syötäväksikin oli tarjolla 2,- euron hintaan rasvassa kuumennettuja "Langos" leipiä. Eläintarhassa vierähti helposti muutama tunti.
Schönnbrunnin linnaan maksoi sisäänpääsy 14,- eur ja hintaan sisältyi puhelimen luurin näköinen laite, josta kuului englanniksi selostukset 22 huoneeseen, kierroksen kesto 35 min. Tarjolla olisi ollut myös pidempi kierros.
Keskustaan palattuamme nautimme maittavan pastalounaan yhden Bermundan kolmion alueen ravintolan terassilla. Aikaa jäi sopivasti vaatteiden vaihtoon ja matkalaukkujen noutoon hotellilta.
Busseja kentälle lähti puolen tunnin välein samasta paikasta, johon olimme tulleet ja matka kesti puolisen tuntia. Lentokentällä oli vielä hetki aikaa viime hetken shoppailuun, muutehan tällainen perjantai-illasta sunnuntai-iltaan kestävä Wienin matka ei oikein sovellu ostosten tekoon, koska kaupat ovat Wienissä ja Bratislavassa auki niin kyhyen ajan lauantaisin, eikä ilta- tai sunnuntaiaukioloa tunneta.