sunnuntaina, elokuuta 23, 2009

14.-21.8.2009 Kos, Kalymnos ja Bodrum

Perjantai 14.8.2009
Lento Kosille oli työpäivän jälkeen. Perille hotelliin saavuimme hieman ennen puolta yötä ja uni maittoi.
Lauantai 15.8.2009
Hotellimme Grecotel Kos Imperialin ikkunasta avautui näköala uima-allasalueelle ja merelle. Buffet aamiainen oli parhaasta päästä. Ilma tuntui mukavalta, ei suinkaan liian kuumalta.

Aamupäivän ohjelmassa oli AM:n tiedotustilaisuus aivan läntisen kaivausalueen vieressä ja kävimmekin nappaamassa muutaman kuvan antiikin aikaiselta Odeon näyttämöltä.

Kävelykierros alkoi kadun toiselta puolelta Casa Romanan raunioilta .....
... alueella oli näkyvillä myös entisöity mosaiikkilattia.
Kävelimme vanhaan kaupunkiin, jonka aukiolla oli italian valan ajalta museo...
... turkkilaiskaudelta moskeija edessään baari/kahvila, jossa ei kuitenkaan myyty alkoholijuomia
Torin reunalla oli myös kirkko (ehkä) sekä kauppahalli

Kauppoja ja ravintoloita riitti moneen makuun.
Kävelykierroksen jälkeen jatkoimme kävelyä pyörävuokraamoon, josta vuokrasimme pyörät koko viikoksi ja poljimme takaisin hotelliin 4 km:n matkan. Iltapäivä kului hotellin rannalla snorklaten. Kaloja kyllä näkyi, mutta pohja oli likaisen töhnän peitossa ja kaikki kasvillisuus oli kuollut. Hotellissa oli isot merivedellä täytetyt uima-altaat. Onneksi hotellin marketista löytyi kunnolliset uimalasit, sillä minulla oli mukana vain snorkkelimaski ja putki.
Puolihoitoillallisen nautimme hotellin buffetravintolassa. Tarjolla oli herkkuja hyvin monipuolisesti ja syöminen ulkoterassilla sujui melko rauhallisesti, mutta jotenkin Ilpo hermostui noutopöytään ja sanoi, että täällä emme syö uudestaan. Tuntui, että suuri osa hotellivieraista oli Venäjältä. Muihin skandinaaveihin emme ainakaan aterioilla törmänneet, toki saksalaisia ja englantilaisia oli jonkin verran.

Sunnuntai 16.8.2009
Lähdimme ajamaan Agio Focusin rantaan, jolla on Thermesin kuumat lähteet. Matkalla oli nousua jonkun verran, mutta vielä raskaammaksi ajon teki vastatuuli. Noin 6 km:n ajon jälkeen tulimme pienen tavernan kohdalle, jossa kerrottiin, että pyörät piti jättää sen luo. Matkaa jatkettiin jalkaisin jyrkkää rinnetietä alas rantaan joitakin satoja metrejä ( ehkä jopa 1 km).
Alhaalta löytyi kapea rantakaistale, jonka perällä oli kivenmurikoista eristetty "allas", johon vuorenseinämästä laski kuumaa mineraalipitoista vettä.

Jäimme lueskelemaan ja snorklailemaan rantaan muutamaksi tunniksi ...
... ja nautimme siellä hotellista saamamme pieneen kylmäkassiin pakatun lounaspaketin, jonka saimme, kun ilmoitimme että emme tule illalliselle.
Illalla lähdimme bussilla keskustaan kuljeskelemaan ja nautimme illallisen pienen paikallisen ravintolan terassilla.

Maanantai 17.8.2009
Aamiaisen jälkeen lädimme ajamaan kohti Asklepionia. (Wikipedia kertoo: Kreikassa Asklepioksen temppelit muodostivat maan terveydenhuollon ytimen. Niissä parantamismenetelminä olivat jumalallinen ilmestys, pesut, ruokavaliot sekä yrttilääkintä. Mm. Hippokrates työskenteli Kosin saaren Asklepionissa.) Mielessä tosin kävi, että paikka olisi kiinni näin maanantaina kuten museot yleensäkin ovat Kosilla. Näinhän asia sitten olikin. Oli kuitenkin mukavaa ajella pyörällä Kosin kaupungin ympäristössä.
Alkuillasta lähdime taas bussilla hotelliltamme katselemaan Kosin keskustaa.

Kävelimme sataman toiselle laidalle rannan tuntumaan...
.... ja istahdimme rantaravintolaan ihastelemaan merta ja kreikkalaisia herkkuja.

Tiistai 18.8.2009
Ajoimme uudestaan Asklepioniin ja tällä kertaa pääsimme tutustumaan alueeseen.
Läheltä löytyi tienviitta: Hippocrates´gardens ja siellä näytti mm. tältä.

Paluumatkan hotellille koitimme ajaa hiukan toista reittiä kuin eilen. Erään tien varressa oli iso musta koira onneksi kytkettynä ketjulla koppiinsa, mutta sen verran pelästyin, että ajoin ohi niin läheltä tienreunaa, että joku pensas raapi oikeaan käteeni kymmenkunta verinaarmua. Kädessä näkyy ja tuntuu arvet edelleen kymmenkunta päivää tapahtuman jälkeen.
Keskiviikko 19.8.2009
Laivamatkalle Turkin Bodrumiin lähdettiin Kosin tullisatamasta. Aivan Kosin kaupungin vastarannalla näkyy Akyarlar niminen uusi turkkilainen taajama, mutta Google map ei vielä osaa kertoa siitä mitään. Bodrum ja Gümbet ovat jonkin verran siitä koilliseen.
Bodrumin rannassa kohoaa komea Johanniittain ritareiden rakentama linna.....

... johon rakennusmateriali on saatu 1300-luvun maanjäristyksessä tuhoutuneesta Halikarnassoksen mausoleumista, joka puolestaan oli yksi antiikin seitsemästä ihmeestä.
Pienellä kaupunkikierroksella tutustuimme Bodrumin ja viereisen Gümbetin päänähtävyyksiin.

Aikaa jäi toki myös basaarialueella shoppailuun.

Torstai 20.8.2009
Päivän ohjelmassa oli retki Pserimoksen ja Kalymnoksen saarille. Lähtö oli Kosin kaupungin keskustasta Mandrakisatamasta. Karun Pserimoksen saaren ainoan kylän hiekarannalla oli uintitauko.
Sevimar-laiva rantauti satamaan pienten kalastajaveneiden kupeeseen.
Rantakallioilla kiipeili vuohia.
Täällä vesi oli kirkasta ja pohja puhdas. Meriheinikossa uiskentelevien monenlaisten kalojen joukossa oli mukavaa snorklailla ja hotellista saadut retkieväät maistuivat ja niiden päälle teet paikallisessa tavernassa.
Kalymnoksen satamaa lähestyessäme näimme saaren rinteillä metsäpalon.

Kalymnoksen kaupungissa kävimme tutustumassa pesusienien puhdistukseen ja muokkaukseen myyntikuntoon.
Aikaa oli myös kierrellä pienillä kujilla....
.. .. ja käydä kahvilassa. Alla on kuva, joka oli vähällä jäädä viimeiseksi minun ottamakseni omalla kamerallani. Unohdin nimitäin kameran kahvilaan ja huomasi kameran puutoksen vasta reilun tunnin kuluttua ollessamme palaamassa laivalle. En edes ollut aivan varma minne kamera oli jäänyt ja niinpä kävin niissa kaikissa (noin viidessä kaupassa), jossa olimme käyneet. Kahvilassa oli laivaltamme pariskunta (en tiedä mistä olivat kotoisin) ja rouva sanoi katsoneensa kameraa tunnin ja odotelleensa, että joku tulisi sen noutamaan.
Lähtötunnelmia Kalymnokselta.
Paluumatkalla Kossille näimme jotain ennen näkemätöntä eli delfiiniparven laivamme ympärillä.
Teimme vielä yhden pysähdyksen (ehkä Plati saaren kupeessa) ja saimme snorklailla hieman syvemmissä vesissä. Suurin osa muusta väestä tyytyi tosin pelkkään uimiseen.
Perjantai 21.8.2009
Viimeisenä aamupäivänä osallistuimme minijuna-kaupunkikierrokseen. Mitään uutta ei oikeastaan tullut nähtyä, mutta tulihan tämäkin koettua.

Kierroksen jälkeen teimme hiukan tuliaisostoksia....
... ja palasimme viimeistä kertaa pyörillä hotelliin. Kävimme lounaalla altaan luona tavernassa ja uiskentelimme sekä meressä että altaalla. Sain sovittua pyörävuokraamon kanssa, että pyörämme haettiin hotellilta eikä meidän tarvinnut ajaa niitä enää keskustaan. Tavallisesti hiedän palveluunsa kuuluu asiakkaiden palauttaminen hotelliin, joten uskalsin kysyä tarjousta näin päin.
Hotellihuoneen saimme pitää aivan lähtöön eli klo 20:een asti. Pakkaamiseen kului aikaa näinkin päin pari tuntia, kun piti miettiä mitä pakataan mihinkin laukkuun. Silti meillä tapahtui pakkausvirhe, sillä lentokentällä check in virkailija kertoi, että matkalaukkuissamme oli 9 kg ylipainoa, hinta olisi ollut 8 eur / kg. Käsimatkatavaramme eivät kuitenkaan painaneet 8 + 8 kg, joten saatoime siirtää matkalaukuista kirjat, märät uimapuvut ja uimatossut yms. käsimatkatavaroihin. Tuliaisviinejä, öljyjä yms. ei nykyään voi tuoda käsimatkatavaroissa ja siksipä matkalaukut olivat liian painavia. Onneksi tavaroiden siirto laukusta toiseen onnistui ensi yrittämällä ja kotimatka saattoi alkaa.
Lentokoneen ollessa valmiina lähtöön se hiljeni ja pimeni aivan yht´äkkiä. Hätävalot toki syttyivät, mutta tuntui aika pelottavalta ennen kuin kapteeni kuulutti apumoottorin sammuneen ja kertoi ettei sellaisia edes ollut aikaisemmin koneissa ja ne eivät ole käytössä koneen lentäessä vaan toimivat ikään kuin starttiapuna. Kotona olimme lopulta yöllä puoli neljän tienoissa.