sunnuntaina, toukokuuta 13, 2007

12.05.2007 Porvoo

Anne oli kutsunut vanhaa EM porukkaa kevätretkelle Porvooseen. Kuvia ihmisistä löytyy enemmän kuva-arkistosta
Aloitimme päivän bussimatkalla Helsingistä Porvooseen Arjan, Varpun ja Sirpan kanssa. Linja-autoasemalla meitä oli vastassa Porvoossa asuvat Anne ja alc osastolta Tiia sekä Porvoossa keämökkeilevä Marianne. Myöhemmin seurueeseen vielä liittyivät Leena ja Susanna.

Nautimme munkkikahvit Porvoon torilla ja monille lähti mukaan käsitöitä tuliaisina Porvoosta.

Kävelimme rannassa nauttien aurinkoisesta kevätpäivästä ja "laivatapahtumasta".

Runeberg-laivan rantauduttua osallistuimme opastetulle kävelykierrokselle.

Runebergin talo näkyy puiden siimeksessä vihreän talon takana.

Kaupunkiin oli tullut seurue myös Haminasta.

Empirekeskustan puurakennukset ovat yleensä yksikerroksisia, mutta löytyy sieltä yksi kaksikerroksinenkin rakennus.

Vanhan keskustan läpi sattui ajamaan vanhojen autojen kulkue.

Punaisen talon toisessa kerroksessa asuu Remu Aaltonen. Talossa oli paha tulipalo pari vuotta sitten. Ainakin ulkopuolelta jäljet on jo korjattu.

Remun talon sisäpiha näyttää tältä.

Raatihuoneen torilla kuulimme tarinoita Porvoon vuoden 1809 Valtiopäivistä, jolloin kokoonnuttiin mm. Raatihuoneella.

Kiipesimme myös kirkonmäelle, jossa kirkko oli paketoituna vuosi sitten "vahingossa" tapahtuneen tuhopolton seurauksena.

Pikkukirkko onneksi säilyi kellotapulin vieressä.

Kirkon takana olevalla torilla näkyi lisää vuoden 1809 Valtiopäiviin liittyviä rakennuksia.

Mukulakivikatuja laskeuduimme joen rantaan, jossa opastettu kierroksemme päättyi.

Ihailimme vanhan keskustan monipuolisia liikkeitä.

Brunbergin makeismyymälässä pistäydyttiin ostoksilla ja sen jälkeen menimme myöhäiselle lunaalle etainoistaan kuuluisaan Timbaali-ravintolaan.

Useimmat meistä nauttivat lounaaksi saaristolaispöydän, jossa oli erilaisia sillejä, silakoita, lohta ym. perunoiden ja salaatin kera. Lämpimäksi ruoaksi oli lohikeitto. Menun hinta 19,- eur.

Lounaan jälkeen lähdimme toiselle puolelle jokea ja pääsimme ihailemaan vanhaa Porvoonjoen rantamaisemaa.

Jatkoimme matkaa uudelle alueelle ja päädyimme parille kuohuviinilasilliselle ja kahville Runebergin torttujen kera Annen uudehkoon kotiin, jonne hän on muuttanut puolisentoista vuotta sitten.

Alkuilta vierähti nopeasti ja bussimatka takaisin Helsinkiin vielä nopeammin. Kiitokset Annelle ja muille entisille työkavereille mukavasta päivästä.