torstaina, kesäkuuta 29, 2017

Valko-Venäjä, Minsk 2017

Maabongauslistaltani puuttui Euroopasta muutama maa.  Niissä käyminen oli ollut mielessä jo joitain vuosia. Juhannuksen vietto Minskissä rupesi houkuttelemaan ja samalla päätimme lisätä reissun kohteiksi myös Ukrainan Odessan ja Moldovan Chisinaun (Kishinev).
Itsenäisyydenaukio Minsk
Valko-Venäjän viisumitarve ja viisumin hankkimiseksi tarvittava puolto/kutsu (support) oli arveluttanut aikaisemmin omatoimimatkalle lähtöä, mutta maahan on päässyt alle viiden vuorokauden matkalle viisumivapaasti helmikuusta 2017 alkaen, joten sekin ongelma on poistunut.
Kuvia Minskistä löytyy Metkaamatkustelua.kuvat -sivustolta.

Alkoi lentojen ja hotelleiden etsintä hakupalveluiden kautta ja matkablogien sekä tripadvisorin vinkkien tutkinta. Lentokenttätaksien hinnat saattoivat olla mitä tahansa eikä kuskien kielitaidosta ollut takeita.  Vajaata viikkoa ennen matkalle lähtöä löysin Autotransfer  -sivun. Lähetin Sergeille sähköpostia ja sain vastauksen muutamassa minuutissa. Kaikki tarpeellinen Minskin bongaamiseen oli nyt varattu.

Keskiviikko 21.6.2017
Belavian lento Helsingistä Minskiin klo 16:35 – 18:00 tehtiin 50 paikkaisella CRJ-100/200 koneella, jossa oli kaksi istuinta käytävän molemmin puolin.  Tarjoiluna oli kolmioleipiä, kahvia/teetä ja ehkä muitakin juomia, mutta jäivät meiltä nauttimatta.

Rajamuodollisuudet sujuivat muuten joutuisasti, mutta passintarkastaja kysyi vakuutuspaperia.  Tuli heti mieleen, että vanhoissa ohjeissa viisumin saamiseksi piti olla vakuutusyhtiöstä erillinen paperi vakuutuksen kestosta, tavallinen vakuutuskortti ei olisi riittänyt.  Kaivoin kuitenkin vakuutuskorttini esiin ja se kelpasi.  Ilpon vakuutuskorttia en ollut muistanut ottaa mukaan ja yritin selittää, että meillä on yhteinen vakuutus, kuten onkin kotivakuutuksen yhteydessä.  Selittelyt eivät auttaneet vaan meidän piti siirtyä toiselle tiskille ostamaan vakuutus.  Onneksi tiski oli lähellä ja vakuutuksen sai hankittua kahdeksi vuorokaudeksi 4,- eurolla eikä maahantulo pysähtynyt siihen.
Minsk lentoasema
Taksikuski Sergei oli nimelläni varustetun paperin kanssa vastassa ja hän kuljetti meidät 45 km:n matkan keskustaan hotelliimme 30,- eurolla. Matkan aluksi hän soitti meille tervetuliaistervehdykseksi Maamme-laulun.  Hän kertoi kaupungista ja ohi vilahtavista nähtävyyksistä sekä mainitsi, että yksi kaupungin erityispiirteistä on sen puhtaus.  Täytyy myöntää, että Minsk oli erittäin siisti ja rakennukset sekä tiet olivat hyvässä kunnossa jopa esikaupunkialueilla.
Kunnian kukkula
Matkan varrella keskustaan pysähdyimme keinotekoisesti rakennetulla Kunnian kukkulalla(Wikipedia), joka valmistui vuonna 1969, jolloin oli kulunut 25 vuotta siitä, kun Puna-armeija vapautti Valko-Venäjän saksalaisilta.

Hotelli Minsk sijaitsi Itsenäisyyden aukion laidalla.  Kokolattiamatoin varustettu huoneemme oli kuin missä tahansa maailmalla, wifi toimi ja mukava lisä oli vedenkeitin sekä Ilpolle tärkeä kylpyamme.  Ilmastointi oli myös yksi valintakriteeri, sillä tähän aikaan vuodesta saattaa olla tukahduttavan kuumaa.  Pistorasioita oli yhtä vähän kuin monissa muissakin hotelleissa. Oman kännykkäni jouduin lataamaan kylpyhuoneessa.
Ilpo Hotelli Minskin ravintolassa
Hotellin yleiset tilat olivat juuri sellaisia kuin Neuvostoliiton aikoina hyvissä hotelleissa esim. Leningradissa.  Katto oli korkealla ja näyttävät kristallivalaisimet pitivät huolen valaistuksesta.

Rahanvaihtopiste oli periaatteessa avoinna ympäri vuorokauden, lukuunottamatta taukoja.  Tauko sattui aikaan klo 19:40 – 20:10, jolloin olisin juuri ollut vaihtamassa valuuttaa.  Rahaa tuli vaihdettua kahdeksan jälkeen.  100,- eurolla sai 210,50 Valko-Venäjän ruplaa BYR ja tämä määrä melkein riittikin vajaan kahden vuorokauden oleskelumme ajaksi.

Syömään jäimme hotellin ravintolaan, koska ulkona oli alkanut pieni vesisade.  Valitsimme alkuun salaatit, minulle kanaa ja riisiä, Ilpolle possupihvi ja paistettu tomaatti, jälkiruoaksi jäätelöt ja juomana mineraalivettä. Lasku oli tippeineen 80,- BYR eli vajaat 40,- euroa. Huoneeseen ostimme ison vesipullon vajaalla 3,- eurolla.

Torstai 22.6.2017
Hotellin aamiainen oli monipuolinen. Paikallisuus näkyi erilaisten rahkaleivonnaisten, perunalettujen, sienien yms. tarjonnassa.

Tutkimme puhelimillamme netistä kiertoajelutarjontaa ja päätimme kysäistä Sergeiltä olisiko hänellä pari tuntia aikaa näyttää meille kaupunkia 30,- eurolla.  Vastaus tuli nopeasti ja treffit teimme klo 10:10 hotellin eteen.
Sergein kanssa Itsenäisyyden aukiolla Hotelli Minskin edessä
Ajoimme keskustan eteläpuolelle puistoon, jossa oli mm. Loshitsa Manor house  museoksi kunnostettu paikallisen maanomistajan kartano.
Loshita Manor House
Katsastimme lisäksi muutaman kirkon ja kävimme vuonna 2006 valmistuneen Valko-Venäjän kansalliskirjaston näköalatasanteella 76 metrin korkeudessa ihailemassa maisemia.
Näkymä kansalliskirjaston näköalatasanteelta
Yhteinen kierroksemme päättyi noin neljän tunnin kuluttua  Valko-Venäjän suuren isänmaallisen sodan historian valtionmuseoon.  Maksoin Sergeille 40,- euroa ja hän tuntui tyytyväiseltä.

Sodan historian museo
Mainos jäätelöpakastealtaan kyljessä
Museon kahvila oli valitettavasti suljettu jonkin yksityistilaisuuden vuoksi, joten pelkkien kioskista ostettujen jäätelöiden voimalla emme jaksaneet paneutua museoon kovinkaan pitkäksi ajaksi. Palasimme hotelliin täpötäydellä bussilla.  Apua lippujen ostamiseen ja leimaamiseen saimme nuorilta kanssamatkustajilta.

Koitin löytää supermarketin Itsenäisyyden aukion alapuolella olevasta suuresta kauppakeskuksesta, mutta sellainen ei osunut silmiin.  Hain jotakin ”mättöä” KFC-pikaruokapaikasta 17,30 BYRillä ja nautimme sen huoneessa kahvin/teen kanssa.
Illalliselle menimme hotellin lähelle ravintolaan, jonka nimeä en osaa kirjoittaa latinalaisin kirjaimin.  Google kartasta kopioin seuraavan: Васильки, praspiekt Niezaliežnasci 16, Minsk, Valko-Venäjä :)  Ravintola näytti hyvin suositulta ja ruokaa saimmekin odotella tunnin verran.  Salaatit, pääruoat ja vedet sai samaan hintaan kuin hotellin ravintolassa eli vajaalla 40,- eurolla.   Viereisestä kaupasta haimme leivokset ym. mussutettavaa hotellihuoneeseen.

Perjantai 23.6.2017
Aamiaisen jälkeen tein pienen kävelykierroksen keskustassa.  Kävin katsastamassa vielä muutaman nähtävyyden mm. rautatieaseman ja sen edessä olevat Twin Towers rakennukset
Lenin Itsenäisyyden aukiolla
Sergei nouti meidät sovittuun aikaan klo 10:30 ja vei lentoasemalle hiukan eri reittiä kuin tullessamme kaupunkiin. Belavian lento Odessaan klo 13:00 – 14:40 oli vuorossa seuraavaksi.

Matkakertomukset Ukrainan Odessasta ja taksilla siirtymisestä Transnistrian läpi Moldovan Chisinauhun löytyvät linkkien takaa.